معرفی ۵ آزمون معتبر زبان


  • نویسنده : مریم کهدویی
  • تاریخ انتشار : پنجشنبه, 29 شهریور 1403
  • دسته بندی : زبان خارجه
  • 123 بازدید

اگرچه بسیاری از افراد به منظور استفاده‌های شخصی علاقه‌مند به یادگیری زبان هستند اما افراد زیادی نیز وجود دارند که با هدف ادامه تحصیل در کشورهای خارجه، تجارت و بیزینس، مهاجرت، مسافرت و ... اقدام به آموزش زبان می‌کنند. این افراد برای تعیین سطح زبان خود نیاز دارند که در یکی از آزمون معتبر زبان بر اساس نیاز خود شرکت کنند. شرکت در آزمون زبان به افراد کمک می‌کند که میزان سطح زبان خود را به ارگان یا سازمان مورد نظر اثبات کنند و بسیاری از محدودیت‌ها را رفع کنند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی ۵ آزمون معتبر زبان انگلیسی در سراسر دنیا پرداخته خواهد شد.

معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی

با توجه به اهمیت و ارزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی امروزه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی اقدام به برگزاری آزمون‌های مختلف می‌کنند و هر کدام از این آزمون‌ها شرایط و ضوابط منحصربه‌فردی داشته و توسط سازمان‌های مختلفی پذیرش می‌شوند. از جمله معتبرترین آزمون‌های زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمون تافل (TOFEL)

آزمون TOFEL (Test of English as a Foreign Language) یا آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی به عنوان یکی از مطرح‌ترین و معتبرترین زبان‌های انگلیسی در دنیا شناخته می‌شود که به‌وسیله سازمان ETS به‌صورت هفتگی و در نهادهای مورد تائید این سازمان برگزار می‌شود. در حقیقت آزمون TOFEL می‌تواند مهارت‌های مختلف زبان‌آموزان را مورد سنجش قرار بدهد و فقط در قالب دانشگاهی (Academic) و به دو شکل اینترنتی و کاغذی برگزار می‌شود. آزمون تافل در بیش از ۱۱ هزار دانشگاه و موسسه آموزشی در ۱۵ کشور جهان خصوصاً کشورهای انگلیسی‌زبان مانند استرالیا، کانادا، نیوزلند، آمریکا، بریتانیا و ... پذیرش می‌شود.

در این آزمون مهارت‌های چهارگانه Listening، speaking، Reading و Writing زبان‌آموزان مورد سنجش قرار گرفته و نمره کلی آزمون از ۱۲۰ ارزیابی می‌شود و زمان آن می‌تواند با توجه به تعداد سؤالات از ۳ تا ۳.۵ ساعت متفاوت باشد و هزینه آن حدوداً ۲۵۰ دلار خواهد بود. زبان‌آموزان می‌توانند با استفاده از کتاب آزمون تافل و منابع معتبر دیگر و با تمرین و تلاش به نمره حداقل ۸۰ که نمره قابل قبول در این آزمون است دست پیدا کنند و برای اهدافی همچون مهاجرت، تحصیل و کار از آن استفاده نمایند.

 

آزمون آیلتس (IELTS)

آزمون آیلتس نیز به عنوان یکی از ۵ آزمون معتبر زبان جهان شناخته می‌شود که در اصل مخفف عبارت International English Language Testing بوده که معنی آن سازمان جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است. این آزمون توسط کنسولگری انگلستان با همکاری مرکز IELTS استرالیا و دانشگاه Cambridge برگزار می‌شود. آزمون آیلتس یکی از کامل‌ترین آزمون‌های زبان است که همانند آزمون تافل مهارت‌های چهارگانه را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد. آزمون آیلتس در بیش از ۱۱۰ کشور جهان و در ۲۷۰ سازمان مختلف برگزار شده و در بیش از ۱۰ هزار سازمان مختلف مانند مؤسسات آموزشی، ادارات مهاجرت و بنگاه‌های کار، کارفرمایان، دولت‌ها و ... از سراسر دنیا پذیرش می‌شود. آزمون آیلتس در ۳ شکل مختلف شامل IELTS General Training، IELTS Academic و IELTS Life Skills برگزار می‌شود که هرکدام می‌توانند برای افراد خاصی به کار بروند.

  • IELTS Academic معتبرترین و پرطرفدارترین آزمون آیلتس است و معمولاً افرادی همچون دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از آن استفاده می‌کنند.
  • IELTS General Training برای کسانی که قصد اخذ اقامت از کشورهای انگلیسی‌زبان و یا تحصیل در مقاطع پایین درسی را دارند مناسب باشد.
  • IELTS Life Skills نیز مخصوص زبان‌آموزانی است که می‌خواهند اقامت کشور انگلیس را اخذ کنند.

نمره کلی آزمون آیلتس میانگین نمره چهار مهارت بوده و از ۹ محاسبه می‌شود. در حقیقت این آزمون نمره قبولی یا ردی نداشته و فقط سطح زبان‌آموز را مشخص خواهد کرد. افرادی که در سطوح ۶ به بالا قرار بگیرند می‌توانند در استفاده از زبان انگلیسی به‌صورت تخصصی موفق باشند. برای موفقیت در این آزمون افراد می‌توانند با خرید کتاب آیلتس و استفاده از منابع معتبر دیگر مهارت‌های خود را ارتقا بدهند. هزینه‌های این آزمون در کشورهای مختلف می‌تواند از ۲۱۰ تا ۲۵۰ دلار متفاوت باشد و مدت‌زمان اعتبار آن ۲ سال است. همچنین زمان این آزمون ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه خواهد بود.

 

آزمون پی تی ای (PTE)

آزمون PTE یا پیرسون که مخفف Pearson Test of English می‌باشد برای ارزیابی میزان تسلط افراد غیر انگلیسی‌زبان بر مهارت‌های زبان انگلیسی طراحی شده است. این آزمون در دو قالب دانشگاهی (academic) و عمومی (General) در بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود و مهارت‌های چهارگانه زبان‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون در مقایسه با آزمون‌های تافل و آیلتس مقرون‌به‌صرفه‌تر است و نتایج آن به‌صورت رایگان به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. این آزمون می‌تواند در اخذ ویزای تحصیلی، ویزا کار و ... مورد استفاده قرار بگیرد. نمره این آزمون از ۱۰ تا ۹۰ محاسبه می‌شود و هزینه آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

آزمون دولینگو (Duolingo)

آزمون Duolingo نیز جز ۵ آزمون معتبر زبان است که در مقایسه با سایر آزمون‌ها نحوه برگزاری راحت‌تری دارد و افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین مهارت‌های خود را به چالش بکشند. این آزمون بسیار مقرون‌به‌صرفه است و حدوداً ۵۰ دلار برای فرد هزینه در بردارد و مدت‌زمان آزمون نیز حدوداً ۱ ساعت است. درجه سختی این آزمون با توجه به مهارت‌های زبان‌آموز متفاوت خواهد بود. این آزمون در سه بخش مقدمه، سؤالات تطبیقی و مصاحبه ویدئویی و نوشتن متن انجام می‌شود و مهارت‌های زبان‌آموز را در ۵ بخش اصلی درک واژگان (English Vocabulary)، قرارگیری کلمات در جمله (Syntax)، تلفظ (Phonetics)، بیان واژگان (Stress and intonation) و مهارت‌های خواندن، نوشتن و گوش دادن ارزیابی می‌کند. نمره این آزمون از ۱۶۰ محاسبه می‌شود و مدت اعتبار مدرک آن ۲ سال است.

آزمون Cambridge

یکی دیگر از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی در سراسر دنیا مجموعه آزمون‌های کمبریج است که شامل آزمون‌های مختلفی همچون FCE, CAE, CPE و PET می‌باشند. هر کدام از این آزمون‌ها می‌توانند برای موسسه‌ها و ارگان‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که این آزمون‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند مؤید تسلط فرد بر مهارت‌های چهارگانه باشد و معمولاً در کنار مدرک آزمون‌های آیلتس و تافل به عنوان یک امتیاز ویژه برای افراد به شمار می‌روند.

سایر آزمون‌های معتبر زبان

در کنار تمامی آزمون‌هایی که به عنوان ۵ آزمون معتبر زبان معرفی شدند آزمون‌های دیگری نیز در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شوند که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اعتبار آن‌ها در بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های جهانی مورد تائید است. از جمله مهم‌ترین آزمون‌های زبان می‌توان به آزمون GRE، آزمون TOLIMO، آزمون MHLE، آزمون MSRT، آزمون EPT، آزمون  UTEPT و ... اشاره کرد. برای موفقیت در هر کدام از این آزمون‌ها زبان‌آموزان باید از منابع معتبری همچون کتاب آزمون کمبریج استفاده کنند و مهارت‌های چهارگانه خودشان را ارتقا بدهند تا بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.

جمع‌بندی نهایی

امروزه زبان انگلیسی به عنوان محبوب‌ترین زبان دوم در سراسر جهان شناخته می‌شود درحالی‌که صدها میلیون گویشور نیز دارد. آزمون‌های متعددی توسط ارگان‌های مختلف برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی افراد برگزار می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. آزمون‌های تافل، آیلتس، دولینگو ... از معتبرترین آزمون‌های زبان هستند که مدرک آن‌ها توسط ده‌ها هزار موسسه در سراسر دنیا پذیرش می‌شوند.


کلمات کلیدی : آزمونهای بین المللی زبان , تافل , آیلتس , TOEFL , IELTS , آزمونهای زبان ,
دیدگاهتان را بنویسید

0 دیدگاه