تفاوت آزمون تافل و آیلتس


  • نویسنده : مریم کهدویی
  • تاریخ انتشار : سه شنبه, 27 شهریور 1403
  • دسته بندی : زبان خارجه
  • 201 بازدید

یکی از مشکلات اصلی بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون­‌های آیلتس (IELTS:International English Language Test System) و تافل (TOEFL:Test of English as a Foreign Language) این است که تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل را به خوبی نمی‌دانند. چرا که هر دو این آزمون­‌ها به عنوان یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه­‌های خارجی پذیرفته می­‌شوند و تنها در برخی موارد مانند، دریافت ویزای مهاجرتی به کشورهای کانادا و استرالیا است که صرفا مدرک آیلتس قابل قبول است.به علاوه برای دریافت ویزای تحصیلی یا مهاجرت به کشور انگلستان تنها آزمون IELTS UKVI مورد پذیرش می‌باشد. بنابراین اگر جزو موارد خاص نیستید، باید قبل از تصمیم­‌گیری در مورد این که در کدام یک از آزمون­‌های تافل یا آیلتس شرکت می‌کنید، با ساختار هریک و تفاوت­‌ها و شباهت­‌های آن­ها، به خوبی آشنا شوید تا بتوانید آزمونی را انتخاب کنید که در آن بهترین نمره را کسب کنید.

آزمون آیلتس چیست؟

به زبان ساده­‌تر، آزمون آیلتس آزمونی است که مهارت گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن شما به زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می­‌دهد. این آزمون برای اهداف آموزشی، مهاجرتی و شغلی انجام می­‌شود و بیش از ۱۰،۰۰۰ موسسه در ده­‌ها کشور در سراسر جهان آن را به عنوان معیاری برای سنجش میزان دانش زبان انگلیسی افراد در نظر می­‌گیرند. تا قبل از سال ۲۰۱۶ این آزمون تنها به صورت کاغذی یا کتبی برگزار می‌­شد اما از این سال به بعد فرم اینترنتی یا کامپیوتری آن نیز در برخی کشورها انجام می­‌شود.

اگرچه این آزمون مبتنی بر زبان انگلیسی بریتانیایی است، اما شرکت کنندگان می­‌توانند از دیکته و تلفظ انگلیسی یا آمریکایی در پاسخ­‌های خود استفاده کنند.

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد؛ آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. هر دو نوع این آزمون دارای .چهار بخش گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت کردن (Speaking) و نوشتن (Writing)  هستند که محتوای بخش­‌های ریدینگ و رایتینگ متفاوت و لیسنینگ و اسپیکینگ آن­‌ها یکسان است. به عنوان مثال، در بخش رایتینگ آزمون آکادمیک باید مقاله علمی، اما برای آزمون جنرال، باید یک نامه اداری بنویسید.

بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ هر دو نوع آزمون آیلتس به صورت کتبی و در یک روز برگزار می­‌شود و که کل زمان آن ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

بخش اسپیکینگ آن تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی انجام می­شود. این بخش شامل یک مصاحبه رو در رو با یک ممتحن است، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می­‌کشد و دارای سه بخش می­‌باشد.

به علاوه با درخواست از مرکزی که در آنجا آزمون آیلتس را امتحان داده‌­اید، می­‎توانید نتیجه آزمون‌تان را برای ۵ موسسه به طور رایگان ارسال کنید.

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل توانایی شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را در سطوح آکادمیک و کلاس محور ارزیابی می­‌کند. از آنجایی که این تست متعلق به کشور آمریکا است، زبان آموزانی که به دنبال پذیرش در مدارس و دانشگاه­‌های ایالات متحده هستند، تمایل دارند در این آزمون شرکت کنند. بنابراین از املا و واژگان آمریکایی استفاده می­‌شود، اما اگر از تلفظ و املای انگلیسی بریتانیایی استفاده کنید، ایرادی ندارد.

این آزمون مورد پذیرش بیش از ۸،۵۰۰ موسسه در ده­‌ها کشور در سراسر جهان می­‌باشد.

آزمون تافل چهار بخش دارد: گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت کردن (Speaking) و نوشتن (Writing).

کل آزمون چهار ساعت طول می­‌کشد، بخش اول و دوم لیسنینگ و ریدینگ هستند و سپس بعد از یک استراحت کوتاه ۱۰ دقیقه­‌ای، بخش اسپیکینگ و رایتینگ آغاز می­‌شود.

دو متد برگزاری برای آزمون تافل وجود دارد؛ کاغذی یا کتبی (TOEFL PBT) و اینترتی یا کامپیوتری (TOEFL IBT) که فرم کامپیوتری آن طرفدار بیشتری دارد و در بسیاری از کشورها ازجمله کشور ما برگزار می­‌شود.

مقایسه آزمون آِیلتس و آزمون تافل

در جدول زیر این دو آزمون به طور خلاصه مقایسه شده­‌اند و با نگاهی سریع می­‌توانید با شرایط هر یک آشنا شوید.

 

IELTS

TOEFL (iBT)

برگزار کننده اصلی

British Council, IDP: IELTS Australia and Cambridge English Language Assessment

ETS

فرمت

کاغذی و کامپیوتری

کامپیوتری و کاغذی

هزینه

در کشورهای مختلف متفاوت است
–  در آمریکا $۲۱۵-$۲۴۵ا

در کشورهای مختلف متفاوت است، بین $۱۶۵-$۳۰۰

-در بیشتر کشورها زیر $۲۰۰

مدت زمان

۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

۴ ساعت

بخش­‌های تشکیل دهنده (به ترتیب آزمون)

– listening : 30 mins

– Reading: 60 mins

– Writing: 60 mins

– Speking: 11-14 mins

(اسپیکینگ قبل از سه بخش دیگر یا بخش کتبی، به طور شفاهی برگزار می‌­شود)

– Reading: 60-80 mins

– Listening: 60-90 mins

– Speaking: 20 mins

– Writing: 50 mins

فرمت بخش اسپیکینگ

شفاهی- هر داوطلب با یک ممتحن

کامپیوتری- داوطلبان در یک میکروفن صحبت می‌کنند

وقت استراحت میان آزمون

وجود ندارد

۱۰ دقیقه استراحت بین بخش Listening  و Speaking وجود دارد

لهجه

Australia,Canada, Newzealand,

the U.K., the U.S.

North America, the U.K., New Zealand or Australia

مکان­ برگزاری

بیشتر از ۱۱۰۰ مرکز در ۱۴۰ کشور در سراسر جهان

تعداد بی‌شماری در سراسر جهان

تعداد دفعات برگزاری

۴۰ تست در سال

بیشتر از ۵۰ تست در سال

مدت زمان اعلام نتیجه

۱۳ روز بعد از آزمون

۱۰ روز بعد از آزمون

مقیاس نمره‌دهی

۰ تا ۹

۰ تا ۱۲۰

حداقل میانگین نمره موردنیاز رتبه بندی شده توسط  National Universities

۳/۶

۷۸

حداقل میانگین نمره مورد نیاز رتبه بندی شده توسط National Liberal Arts Colleges

۵/۶

۲/۸۲

در ادامه نیز به بررسی دقیق­‌تر مقایسه آزمون آیلس و تافل می­‌پردازیم.

  • تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش Speaking

تفاوت­ چشمگیری بین بخش اسپیکینگ این دو آزمون وجود دارد. اگر به جای صحبت در میکروفون، برای شما راحت‌­تر است تا چهره به چهره با شخصی انگلیسی صحبت کنید، آزمون آیلتس برای شما آزمون مناسب­‌تری خواهد بود. در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس با یک ممتحن تنها خواهید بود و در طول مکالمه صدایتان ضبط می‌­شود. در قسمت اول تعدادی سوال عمومی در مورد محل زندگی‌، خانواده و رشته تحصیلی­‌‌پرسیده می­‌شود. در قسمت دوم یک کارت با موضوعی خاص به شما داده می­‌شود و یک دقیقه زمان خواهید داشت تا درمورد آن موضوع و سوالات مربوطه فکر نموده و سپس در مدت زمان دو دقیقه در مورد آن­‌ها صحبت کنید. در بخش سوم نیز سوالاتی پرسیده می­‌شود که در رابطه قسمت دوم هستند.

بخش اسپیکینگ آزمون نافل ۶ قسمت دارد و ۲۰ دقیقه طول می­‌کشد. دو سوال از این شش سوال، بخش Independent اسپیکینگ تافل را تشکیل می‌دهند که نظر شما درمورد موضوعات روزمره را می­‌پرسد. چهار بخش دیگر، بر صحبت کردن یکپارچه یا Integrated Speaking تمرکز دارد، به این معنا که شما باید به یک صدای ضبط شده گوش دهید یا متنی را بخوانید، سپس پاسخ خودتان را بیان کنید. برای هر قسمت به شما چند ثانیه زمان داده می­‌شود تا در مورد پاسخ مورد نظرتان آماده شوید.

توجه کنید که حتما باید با صدای بلند صحبت کنید و نظراتتان را بگویید.

  • تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش Listening

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس ۴ قسمت دارد که هر کدام شامل ۱۰ سوال است. در انتهای هر قسمت و پیش از شروع قسمت بعدی چند ثانیه زمان داده می­‌شود تا پاسخ­‌هایتان و سوالات قسمت بعدی را بررسی کنید. در انتهای آزمون ۱۰ دقیقه زمان خواهید داشت تا پاسخ‌­ها را به پاسخ‌نامه وارد کنید.

موضوع سوالات عمدتا مسائل روزمره تحصیلی و آموزشی است و شامل انواع مختلفی از سوالات می­‌شود، مانند؛ چند گزینه­‌ای، جای خالی، کامل کردن جمله و ….

کل مدت زمان بخش لیستنینگ آزمون آیلتس۴۰ دقیفه طول می­‌کشد.

در بخش لیسنینگ آزمون تافل شما باید به  ۴ تا ۶ فایل صوتی گوش دهید و نت برداری کنید، سپس براساس آنچه که شنیدید و یادداشت کرده­‌اید به سوالات پاسخ دهید. این سوالات توانایی شما را در فهم موضوع، احساسات و انگیزه­‌های گوینده بررسی می­‌کند.

دو نوع فایل صوتی در این بخش پخش می­‌شود؛ مکالمه‌­ا‌ی و سخنرانی.

بخش لیسنینگ آزمون تافل یک ساعت می­‌باشد.

برای آمادگی در بخش لیسنینگ آیلتس باید تمرکزتان بر یادگیری لهجه­‌های گوناگون زبان انگلیسی باشد تا هنگام آزمون گیج نشوید. و برای هر دو آزمون یادداشت برداری را فراموش نکنید.

  • تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش Writing

در هر دو آزمون بخش رایتینگ دو قسمت دارد که از شما می­‌خواهد یک مقاله کوتاه بنویسید.

در قسمت اول رایتینگ آزمون آیلتس، در مدت ۲۰ دقیقه باید مقاله‌­ای بنویسید و در آن یک نمودار، جدول، یا دیاگرام را توصیف کنید.

در قسمت دوم، از شما می­‌خواهد در مورد یک استدلال یا نقطه نظر مقاله‌ا­‌ی ۲۰۰ تا ۲۵۰ لغتی در مدت ۴۰ دقیقه بنویسید.

در قسمت اول رایتینگ تافل، ابتدا باید متن کوتاهی را بخوانید و سپس به یک سخنرانی دو دقیقه­‌ای در مورد آن متن گوش دهید. سپس مقاله‌­ا‌ی ۳۰۰ تا ۳۵۰ لغتی در پاسخ به سوالی که مربوط به موضوع مطرح شده است، بنویسید. قسمت دوم، از شما می­‌خواهد یک مقاله کوتاه دیگر بنویسید. مدت زمان کل این بخش ۵۰ دقیقه است. برای تقویت مهارت خود در این بخش به پادکست­‌ها گوش دهید، مقاله بخوانید و سپس آنچه را که گوش کرده‌­اید یا خوانده‌­اید را خلاصه نویسی کنید.

  • تفاوت آزمون‌­­های آیلتس و تافل در بخش Reading

هر دو آزمون متونی را ارائه می­‌دهند که از نظر ماهیت آکادمیک بوده و دارای سوالاتی هستند که میزان درک شما از متن را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد.

بخش ریدینگ آزمون آیلتس، ۴۰ سؤال در ۳ متن دارد که سبک­‌های مختلفی از سؤالات مانند؛ پاسخ کوتاه، چندگزینه‌­ای، جای خالی، صحیح و غلط و … را شامل می­‌شوند. این سوالات جنبه­‌های مختلف درک شما از متن را بررسی می‌کنند، از جمله؛ دریافت جزئیات، مضامین اصلی، استدلال­‌های منطقی و شناخت نظرات و اهداف نویسنده.

بخش ریدینگ آزمون تافل به سه تا پنج قسمت یا متن تقسیم می­‌شود. مانند بخش­‌های دیگر این آزمون، سوالات چند گزینه‌­ای هستند و  هر قسمت بین ۱۲ تا ۱۴ سؤال دارد، این سؤالات ممکن است از شما بخواهند که یک کلمه را تعریف کنید (vocabulary test)، یک ایده را تشخیص دهید(understanding test)  یا جمله غلط را بیابید(comprehension test).

زمان بندی برای بخش ریدینگ هر دو تست مشابه است، زمان کلی یک ساعت می­‌باشد که معمولا برای تکمیل هر قسمت باید ۲۰ دقیقه زمان اختصاص دهید.

نمره‌دهی آزمون آیلتس و آزمون تافل

آزمون آیلتس توسط تصحیح کننده‌­های این آزمون نمره­‌دهی می­‌شود. هر بخش نمره‌ی مربوط به خود را دارد و یک نمره نهایی کلی نیز  از ۱ تا ۹ اعلام می‌شود، بنابراین اگر در یکی از بخش­‌ها نمره پایینی گرفته باشید، نمره میانگین یا نهایی شما نیز پایین خواهد شد. این نمره میزان دانش زبان انگلیسی داوطلبان را به خوبی نشان می­‌دهد.

نمره‌دهی آزمون تافل توسط یک سیستم نمره­‌دهی اتوماتیک و تعدادی تصحیح­ کننده انجام می‌­شود. هر سوال یک نمره دارد بنابراین نمره نهایی از ۱۲۰ نمره می‌باشد. برای هر بخش نیز نمره‌ه­ایی از ۰ تا ۳۰ درنظر گرفته شده‌است. همچنین در طول امتحان تافل گزارشی از چگونگی عملکرد داوطلبان داده می­‌شود. این گزارش دامنه نمرات داوطلبان متوسط را نشان می‌­دهد که نشانگر نحوه عملکرد آنها در امتحان در مقایسه با میانگین است.

به یاد داشته باشید که برای هر دو آزمون حداقل باید ۱۰ روز منتظر بمانید تا نتیجه را دریافت کنید، و بعد از ۱۳ روز، بسته به مرکز آزمون، نتیجه امتحات به شما ایمیل یا پیامک می‌­شود. همچنین می­‌توانید کارنامه را به طور حضوری یا با ارسال پستی دریافت کنید.

جداول زیر نمرات نهایی معادل و نمرات معادل هر یک از بخش­های آزمون ایلتس و آزمون تافل را نشان می‌دهد.

 

Total Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۳۱
۴٫۵ ۳۲ – ۳۴
۵ ۳۵ – ۴۵
۵٫۵ ۴۶ – ۵۹
۶ ۶۰ – ۷۸
۶٫۵ ۷۹ – ۹۳
۷ ۹۴ – ۱۰۱
۷٫۵ ۱۰۲ – ۱۰۹
۸ ۱۱۰ – ۱۱۴
۸٫۵ ۱۱۵ – ۱۱۷
۹ ۱۱۸ – ۱۲۰

 

Reading Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴ – ۷
۵٫۵ ۸ – ۱۲
۶ ۱۳ – ۱۸
۶٫۵ ۱۹ – ۲۳
۷ ۲۴ – ۲۶
۷٫۵ ۲۷ – ۲۸
۸ – ۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

 

Listening Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۲
۴٫۵ ۳
۵ ۴ – ۶
۵٫۵ ۷ – ۱۱
۶ ۱۲ – ۱۹
۶٫۵ ۲۰ – ۲۳
۷ ۲۴ – ۲۶
۷٫۵ ۲۷
۸ ۲۸
۸٫۵ ۲۹
۹ ۳۰

 

Speaking Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۱۱
۴٫۵ ۱۲ – ۱۳
۵ ۱۴ – ۱۵
۵٫۵ ۱۶ – ۱۷
۶ ۱۸ – ۱۹
۶٫۵ ۲۰ – ۲۲
۷ ۲۳
۷٫۵ ۲۴ – ۲۵
۸ ۲۶ – ۲۷
۸٫۵ ۲۸ – ۲۹
۹ ۳۰

 

Writing Score: IELTS to TOEFL

IELTS TOEFL
۰ – ۴ ۰ – ۱۱
۴٫۵ ۱۲ – ۱۳
۵ ۱۴ – ۱۷
۵٫۵ ۱۸ – ۲۰
۶ ۲۱ – ۲۳
۶٫۵ ۲۴ – ۲۶
۷ ۲۷ – ۲۸
۷٫۵ ۲۹
۸ – ۹ ۳۰

کلمات کلیدی : آیلتس , تافل , IELTS , TOEFL , آزمون تافل و آیلتس , دانشسرا , دانشسرا 24 ,
دیدگاهتان را بنویسید

0 دیدگاه